Do góry

BYTOFFSKY FESTIWAL 2016

BYTOFFSKY FESTIWAL 2016

BytOFFsky Festiwal za nami

Za nami kolejne BytOFFskie Święto Sztuki, które w tym roku odbywało się pod hasłem „Sztuka daje nadzieję”. W programie BytOFFskiego Festiwalu znalazła się spora różnorodność form i tematów poruszanych przez zaproszonych artystów. Spotkania festiwalowe dostarczyły widzom wielu wartościowych doznań, refleksji, radości i nadziei…

Tradycyjnie spotkania festiwalowe rozpoczęły się od warsztatów teatralnych, które były realizowane w bytowskich szkołach w czwartkowe i piątkowe przedpołudnia. Mieczysław GiedrojćTeatru Małych Form w Bydgoszczy poprowadził warsztat pn. „Pantomima i ekspresja ciała” w Szkole Podstawowej nr 1, Gimnazjum nr 1, Szkole Podstawowej nr 2 i Bytowskim Centrum Kultury. Młodzi ludzie od mima, klauna, monodramisty, aktora i animatora kultury w jednym poznali tajemnicę gry ruchem, mimiką, dowiedzieli się jak ważna w pantomimie jest przestrzeń. Drugi warsztat muzyczno-teatralny poprowadzili artyści z Teatru Pralnia w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zespole Szkół Ekonomiczno-Usługowych. Spotkania warsztatowe były interaktywnym koncertem tradycyjnych pieśni ukraińskich tworzonym w oparciu o śpiew tzw. białym głosem oraz grą na instrumentach, które wykorzystywane były przez aktorów w sposób zaskakujący i niekonwencjonalny.

Czwartkowe popołudnie rozpoczął niezwykły spektakl kaszubskiej rzeźbiarki Ireny Brzeskiej pt. „Prosta opowieść” opowiedziana poprzez rzeźbę. Artystka zaprezentowała historię spotkania trzech kobiet poprzez lipowe drewno. Była to opowieść o przemijaniu, potrzebie bycia z drugim człowiekiem, poszukiwaniu miłości, o sile modlitwy, która sprawia cuda w życiu prostych ludzi. Przedstawienie zebrało gromkie oklaski licznej publiczności.

Drugą propozycją festiwalową był spektakl teatru Zielony WiatrakKino Variatino pt. „Kocha, lubi, szanuje”, który opowiadał o kryzysie w związku, o odwiecznej wale płci, o miłości toksycznej, pełnej uszczypliwości i napięć. On i ona. Oboje są artystami i ludźmi teatru – ona tańczy, on pisze. Oboje podejmują rozmaite gry, by zwrócić na siebie uwagę partnera. To opowiedziana słowem i ciałem, tekstem i tańcem historia pewnej miłości, w której pojawia się mnóstwo pytań. Jednocześnie na scenie mogliśmy podziwiać połączenie dwóch form – teatru dramatycznego i teatru tańca.

Czwartkowy wieczór zabrał widzów festiwalu w świat muzyki. W sali widowiskowej Bytowskiego Centrum Kultury mogliśmy doświadczyć niesamowitej, zaskakującej i magicznej prezentacji pt. „Viribus Organum”. Widzowie mogli usłyszeć i zobaczyć muzykę Grzegorza Ciechowskiego w zupełnie nowej i nigdy dotąd nie przedstawianej formie. Joanna Gogulska (dyrygentka, kompozytorka oraz aranżerka) oraz Sebastian Kamionka (twórca niezależny) zaaranżowali na oktet wokalny kilkanaście utworów nieżyjącego lidera zespołu Republika.

Kolejną propozycją muzyczną był koncert Natalii Szroeder w klubie festiwalowym. Tym razem usłyszeliśmy wokalistkę pochodzącą z Parchowa w brzmieniu akustycznym. Artystka wraz towarzyszącym muzykiem zaprezentowała utwory znane oraz najnowsze, ktĂłre ukażą się na jej solowej płycie w paĹşdzierniku. Dwie piosenki zaśpiewała wspĂłlnie ze swoją siostrą Marceliną Szroeder, w tym rĂłwnieĹź w języku kaszubskim.

 

Piątkowe spotkania teatralne rozpoczął spektakl Teatru Brzozaki „Początki…”, który opowiadał o trudnej przeszłości mieszkańców Jasienia i okolicznych wsi na dawnym polsko-niemieckim pograniczu. Mówili o początkach, ale też końcu – końcu dla tych Niemców, którzy wyjechali w 1945 r. i później.

Po spektaklu przyszedł czas na spotkanie autorskie z Magdaleną Grzebałkowską, pisarką, reportażystką, laureatką wielu nagród i wyróżnień, autorką m.in. książek „Beksińscy. Portret podwĂłjny” i nominowanej do Nagrody Literackiej Nike „1945. Wojna i pokój”. Spotkanie poprowadził dr Maciej Dajnowski z Uniwersytetu Gdańskiego. Pisarka w sposób niezwykle interesujący i zajmujący opowiadała przede wszystkim o książce „1945. Wojna i pokój”, o jej powstaniu, narracji, spotkaniach z ludźmi, układzie książki itd., ale także odpowiadała na pytania dotyczące innych książek, a na koniec prawie 2–godzinnego spotkania podpisywała książki.

Kolejną propozycją festiwalową był performance muzyczny Barbary Drążkowskiej pt. „NIEWIDZIALNA PIANISTKA, czyli koncert w ciemnościach​”. Artystka w zupełnej ciemności zagrała na 2 fortepianach i pianinie specjalnie dobrany repertuar. Widzowie – słuchacze doświadczyli wyłączenia jednego ze zmysłów i wyostrzenia pozostałych. Poprzez rezygnację z impulsu wzrokowego relacja między wykonawcą a publicznością wkracza na inny poziom – jedynym elementem komunikacji pozostaje dźwięk. Koncert „W Ciemnościach” dał możliwość intensywniejszego przeżywania muzyki bez konieczności zamykania oczu.

Koncertowy wieczór wypełnił Marcin Masecki – pianista, kompozytor, dyrygent, jeden z czołowych przedstawicieli polskiej sceny niezależnej, poruszający się pomiędzy jazzem, muzyką klasyczną i eksperymentalną. W ciągu ostatnich kilku lat stał się jednym z najbardziej twórczych i oryginalnych muzyków młodego pokolenia, nagrywającym i występującym zarówno z repertuarem klasycznym, jaki i jazzowym, awangardowym a nawet popowym. Marcin Masecki w tym roku zaprezentował w Bytowie Ragtim’y czyli amerykańską muzykę fortepianową (w rytmie 2/4), która powstała w latach 90. XIX w. z połączenia elementów synkopowej muzyki  minstreli (cakewalk) i muzyki marszowej.

Sobota festiwalowa rozpoczęła się przedstawieniem Teatru Zamkowa 2 pt. „Poczciwy Miś”. Był to spektakl dla dzieci i dorosłych inspirowany przygodami „Misia Puchatka”. Bytowiacy opowiedzieli ją używając ograniczonej liczy rekwizytów, wydając dźwięki za pomocą przedmiotów czy dłoni, stóp.

Kolejnym punktem programu był spektakl pt. „Jesteśmy/Ми-є” przygotowany przez absolwentów Wydziału Lalkarskiego Uniwersytetu Karpenka Karyi w Kijowie – aktorów kijowskiego Teatru Pralnia i Łółdzki Teatr Szwalnia. Praca nad spektaklem wynikała z potrzeby dialogu, próby wspólnego doświadczenia aktualnej i dotyczącej nas – Polaków i Ukraińców – w różnym stopniu rzeczywistości oraz chęci zareagowania na otaczającą nas sytuację społeczną i polityczną. Był on poruszającą i szczerą wypowiedzią dwudziestokilkulatków, których dotknęły dramatyczne wydarzenia dziejące się na Ukrainie, sprawiając, że ich codzienność nabrała innego wymiaru. W efekcie powstał ciekawy projekt teatralny o tożsamości i odpowiedzialności oraz o tym, w jaki sposób młodzi ludzie myślą o tradycji oraz historii swojego kraju. Była to propozycja bardzo interesująca z wielu powodów. Był to bowiem piękny wizualnie spektakl, zrealizowany z dużą wrażliwością na teatralną formę, dotykający ważnej sprawy i odnoszący się do spraw nadal bardzo aktualnych.

 

Ostatnią propozycją teatralną festiwalu był monodram pt. „Strategia” Teatru Dada von Bzdulow w wykonaniu Leszka Bzdyla. Po ponad dekadzie „Strategia (mimowolna reaktywacja)” wróciła do repertuaru gdańskiego teatru, żeby sprawdzić czy ten one-men-show o próbie przetrwania w ciężkich czasach, spotka się z widownią, podobnie, jak bohater spektaklu, zagubioną w państwie na „P”. Spektakl zrodził się z emocji, jednak nie zabrakło nuty politycznej. W nim nic nie było powiedziane wprost. Była to trochę rozmowa skierowana do tych, którzy są gotowi ją pojąć. Podstawowym językiem przekazu był ruch, świadczący w sobie elementy baletu klasycznego, pantomimy oraz różnych form tańca współczesnego.

Festiwalowe spotkanie zakończył koncert: Dominik Strycharski Core 6 – „CzĂ´czkò”, który był twórczą wizją i interpretacją muzyki Kaszub. Artysta inspirował się materiałem z wydanej w 2009 r. przez Muzeum Zachodniokaszubskie w Bytowie płyty Cassubia Incognita. Muzyka Kaszub została zetknięta z innymi światami muzycznymi, z innymi kulturami i tradycjami z kilku miejsc naszego globu. Projekt ten miał absolutnie niepowtarzalną aurę brzmieniową ze względu na niezwykły zestaw instrumentów: flety proste, klarnety, kontrabasy i perkusje. Dało to możliwości w pełni orkiestrowej kolorystyki a zarazem bardzo mocno nawiązywało do instrumentarium polskiej muzyki ludowej i do chropowatości tej muzyki.

BytOFFsky Festiwal współfinansowany ze środków Gminy Bytów, Samorządu Województwa Pomorskiego, Powiatu Bytowskiego oraz sponsorów: Prefabet Osława Dąbrowa SA, Nadleśnictwo Bytów, PPiHU Dabew Świątkowo i Bank Spółdzielczy w Bytowie.

 

Powiększ